många tror Davy är en hopp-ponny

 
Många som jag känner tror davy är en hoppponny, en ponny som är inriktad mot hoppning, men det stämmer faktsikt inte. Det här var något jag inte visste själv när vi köpte davy utan det var mamma som sa det i efterhand (länge sedan) att davy såldes som en dressyrponny.  lilla jag på 10-11  bast blev lite chockad för jag trodde han var allround. det kan man ju också tro för han är så himla duktig på både dressyr och hoppning. Men att han såldes som dressyr ponny trodde jag inte när vi köpte honom. Han kunde knappt gå i form eller samla sig överhuvudtaget utan inspänningstyglar. Men han vi köpte davy av visste säkert att han har potential, vilket har visat sig nu. Men mycket blod, svätt och tårar visar det sig bara mer och mer vilken stjärna han är. 
Men många brukar säga te.x "det här kan vara svårt för en hopp-ponny att lära sig ..... (te.x att inte byta vid ökad galopp. bara ettg exempel)" eller liknade saker men han är ingen hopp ponny eller han är ju typ en liten hopp-ponny men ni förstår han är inriktad om dressyr
 
. Davy är omöjlig att göra byten på. Har försökt med allt tro mig. Han kan bara göra korsgaloppbyten som jag brukar kalla det. Alltså att han bara byter med frambenen och inte bakbenen. Men jag vill inte lära honom det utan hjälp från en tränare och gå vill jag lära honom riktiga dressyrbyten när dom byter med bakbenen först och sedan frambenen alltså bakifrån och fram. Och ja, jag vet att på ponny måste man inte kunna göra byten utan det är bara änkla byren och det kan vi inte jätte bra men vi är påväg. Men som sakt man måste inte kunna göra byten på tävlingar i dressyr på ponny men jag tycker ändå det är kul att lära dom för dom kan också lära sig. :) Och det känns väldigt överkurs att lära mig och honom nu så det får komma i min utväckling när det kommer. Det kommer, men först måste vi bara få iordning på allt annat ;). 
 
Men vem har sakt att dressyr ponnysar inte kan hoppa ? men satan i gatan va dom kan ;) 
Oftast, när man ska få till allt i hoppningen måste dressyren finnas där också. Hästen måste hitta steget vilket dom gör med markarbete/dressyr, man måste kunna hitta en samling och inte bara gasa igenom allt, man måste kunna samla hästen imellan hinderna, och för att hitta samlingen, nöta, markarbete/dressyr. Och så finns det en massa mer som man hittar via dressyren tycker jag.
Dressyren är grunden till all ridning . Utan den kan man aldrig nå framgång u de högre klasserna i hoppning .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback