ländtäcke tid redan?

hej!
Jag har två funderingar om ländtäcken/skritttäcken. vid den här årstiden annars brukar det va iskallt och oftast snö.. usch snöö... Men just nu är det verkligen super väder för att va november liksom. Men det känns som vissa liksom ställer in sig på att ja nu ska jag ha ländtäcke för du brukar jag alltid ha vid den här årstiden fast det är 11 grader ute fast alla andra år har det varit minusgrader nu så ländtäcket ska på! Asså det känns så konstigt. tycker jag. När minusgraderna och mot noll grader ska jag börja använda det. Det känns ju inte som hästarna fryser när det är 8-11 grader ;). 
 
Den andra funderingen om ländtäcken är att hoppa med det. Om jag är helt rak på sak tycker jag det är hel knäppt att hoppa med ländtäcke. värma upp i ländtäcke på vintern tycker jag är bra ifall det är så kallt så man måste. Men hoppa med ländtäcke, nja, förstår inte poängen. Igentligen tänk själv att ha en filt på rumpan när man hoppar, då fladrar det och kan glida åt sidan och är varm, svättas, njaa.. Vissa hoppar ju med ländtäcke för hästen är klippt men dom blir ju varma och så när dom hoppar. som sakt förstår inte poängen. 
 
har lite frågor till er och är tacksam om ni vill svara :)
 
1. använder du ländtäcke redan och varför gör du det?
2. hoppar du med ländtäcke och varför tycker du det är bra?
 

kom ihåg det här är min åsikt om ländtäcken så kommentera vad er åsikt är! ingen kan ha rätt eller fel så kom och lägg din lilla plitiska tanke ;) haha puss

Kommentarer
Postat av: Alicia

1. Jo, jag använder ländtäcke på Florette för att hon är klippt och det är kallt.

2. Jag hoppar inte, men jag tycker inte man skall göra det eftersom att: Täcket fladdrar, kan hamna snett, kan skrämma hästen.

2013-11-19 @ 15:13:30
URL: http://aliciamartinsson.weebly.com
Postat av: alexandra

1. jag har använt ländtäcke/ridtäcke några gånger på min c-ponny för att det har varit rätt kallt på morgonen eller sent på kvällen ibland.

2. Jag tycker inte att man ska hoppa med täcke. Hästarna kan bli rädda om inte täcket sitter på plats till exempel.
Däremot skrittar jag fram med det och även efter passet om det är kallt när man väl hoppar :)

Svar: håller med till tusen! ibland är det ju kallt just nu och då är det ju bra och ha! :)
Victoria Gadd

2013-11-19 @ 19:57:38
Postat av: Elin

Använder reflexländtäcke för att synas

Använder inte när jag hoppar då jag har fått för mig att det typ "hindrar" hästen eller nåt haha

Svar: ja det är ju super att ha det när man ska rida när det är mörkt och vill syns :)
Victoria Gadd

2013-11-19 @ 20:06:16
URL: http://ornerstigwallden.blogg.se
Postat av: Alva

1. Jag använder ländtäcke, Brisse brukar vara kall & stel när jag värmer upp och då behöver han ett ländtäcke. Tycker att man bör börja använda det när det blir under 10°.

2. Jag har aldrig & tänker aldrig hoppa med ländtäcke. Finns några anledningar varför. Hästen behöver kunna få sträcka ut helt och hållet i hoppet, ländtäcket fladdrar till i hoppet, OCH det kan vara farligt..tänk om ländtäcket skulle fastna i ett hinderstöd i hoppet eller om hästen vägrar och far förbi hinderstödet och fastnar, inte bra.. :/.

kram!

2013-11-19 @ 21:25:46
URL: http://alvatimen.blogg.se
Postat av: Julia stuxberg

Jag har använt ländtäcke när jag tex har skrittat ut en tur bara. Eftersom han inte blir så varm av det så tycker jag att han kan få ha det då . Annars ska jag börja använda det mer när det är regn eller snö.

Jag skulle inte hoppa med det av samma anledningar som alla andra har skrivit.

2013-11-20 @ 00:16:04
URL: http://juliastuxberg.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag använder ländtäcken när jag värmer upp eftersom min ponny är helklippt. Men så fort jag börjar jobba i trav och även ibland i skritten tar jag av det.

Nej jag hoppar inte i det och tänker inte göra det heller.

2013-11-20 @ 09:21:17
Postat av: Josephine

Jag använder ländtäcke då mitt fullblod är nyklippt, min unghäst blir väldigt lätt kall om ryggen och hon är en ganska känslig häst, sen på min c-ponny använder jag ländtäcke och reflextäcke då han är gammal och stel
Så ja jag använder lapptäcke på mina redan:)

Har ej när jag hoppar utan tar av det direkt när jag tänker börja hoppa fram:)

2013-11-22 @ 14:55:01
Postat av: Silverli

vi använder ländtäcke på Clown eftersom att han är helt klippt alltså hela kroppen och han blir kall väääldigt fort och vi kan inte rida igenom han riktigt ordentligt så han blir alldels sjö blöt för att vi inte har till gång till ridhus alla dagar och vi hoppar inte hnm heller så det likaom fladdrar inte elr jo i galoppen men då tar vi av det

2013-11-25 @ 18:58:57
URL: http://sillanslife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback