RÄDD ponny!

Hej!
Sitter nu i soffan efter en ganska känslosam kväll där mycket känslor komit fram! men det är inget jag behöver ta upp eller vill ta upp! 
Tänkte berätta om dagens ridpass som var välditgt dramatisk och jag hade en väldrigt rädd ponny under mig! Det började väldigt lugnt och davy lunkade på som vanligt han var lugn och tyckte livet var almät soft och härligt. Jag hade planeringen att rida till nora och jobba honom i trav och galopp på en jätte bra väg där det typ är lite små grus och väldigt bra underlag. Jag gick igenom gården nora och det gick så bra som valigt, sedan efter nora så kommer den vägen så jag började samla i hop honom och började göra en trav övergång när jag skulle göra den andra ser davy och jag lite efter typ en 20 st häst flock som skenar över en äng då davy blir livrädd och får typ halft panik och vet inte var han ska ta vägen och det var riktigt nära att han tänkte skena men jag höll mig lugn och han stack inte. På andra sidan davy står det ett jätte stort rådjur med enorma horn ganska nära oss och då fick davy ännu mer panik. Jag försökte lugna han men han fortsate trampa på stället och tänkte sticka jag försökte verkligen få han lugn men det gick inte.. Jag började skirtta han mot nora (dit han ville) han gick och små stutsa/trippade och helt plötsligt kommer dom där J**** hästarna på ängen lite längre bort. Jag gissar på att dom precis kommit ut på sommarbete i en hage. Davy blir enormt rädd så jag sitter av försöker lugna honom han gör ett såntdär fräs som betyder att dom är jätte rädda. Jag står och lugnar honom och han blir en aningen lugnare. Jag går med honom framåt han stannar men vågar ta sig framåt flera gånger jag fick fram med honom till stället där allt hände från början. Jag sitter upp igen och då kommer hästarna igen.. Han blir jätte rädd men jag höll kvar honom. Jag förskökte få honom framåt men det gick inte.. Jag börjar bli fett irreterad (som man INTE får bli men som man blir lätt) jag smällde till honom (usch känner mig elak) han gör världens bocksprång med HELA ryggen asså en sån bockning som inte många sitter kvar på men jag har ganska bra balans faktiskt så jag tappade stigbyglarna och höll mig kvar. dreckt efter han bockar försöker han trava iväg men jag hitta all balsans typ dreck,t så han han inte sticka. 
Jag orkade inte mer så jag tog in honom så han böjde på nacken men spänd var han.. han trippade lite men när jag började komma in i nora mer och mer lugnade han sig men han fjanta sig för allt möjligt... te.x några grimmor som hängde på en pinne. Men han blev lugnare. Jag kom till en annan liten grusväg där jag red lite som jag ofta rider på och helt plötsligt kommer en man som bor i en av stugorna mitt inne i skogen och säger att jag inte får rida här.. och att hästarna skrämmer barnen men vet ni? barnen kom och sa hej och frågade ifall dom fick klappa.. rädda? nej inte ett skit... Där på den vägen har jag ridit miljoner gånger nu i 3 månader med sånna som bott där i mer en 10 år och aldrig har dom sakt det. 
 
Jag hatar verkligen mini poliser som tror att dom äger hela världen... Dom vill inte man ska rida där men katter, vilda djur, hundar får gå där bajsa hur mycket som helst, trampa upp så mycket som helst men va inte hästar?? ingenting i lagen säger att man inte får rida där om inte det inte är ett frihetsområde eller vad det nu heter.. MM... aaa... hatar sånna... Asså jag var helt knäckt efter en häst som var helt galen och liv rädd och sen kommer en gubbe och gnäller på mig som är ett litet barn (haha okej 13 då) 
 
AA men BTW är jag kom så red jag på ridbanan där hinderna fortfarande stog uppe davy kändes lugn och hade fötterna på jorden. Jag tänkte davy måste lära sig att hoppa över vattenmatta utan att dumma sig så jag tog fram vattenmattan hóch la den under små hinder på typ 40-30 cm och hoppade och fick över. Jag bytte plats och la den på olika ställen och det gick faktiskt riktgit bra! orkar inte skriva om hela den lilla träningen. 
 
När jag var klar så skulle jag spola av honom och på något sett blev han livrädd för slangen som han ALDRIG är. Han försköte slita sig men jag fick han lugn.. han fick stå där lite och sedan tog jag loss honom och spola av honom och höll han med grimmsaftet.. ASSÅ stackars davy vilken jobbig dag.. Han var verkligen rädd! men nur står han i sin box och är lugn <3 
 
Imorgon ska familjen glädja sig och åka in till city och gå på abba museumet!! ska bli riktigt kul! 
hoppas ni haft en bra dag! 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Försök korta ner dina inlägg lite, det blir mycket lättare för oss läsare då :)
Annars jätte bra blogg!❤

2013-06-15 @ 22:21:00
Postat av: Felicia

uschva jobbigt att han blev så rädd! men det är ju förståligt :/ och man förstår också att han blir rädd för allt sen eftersom han var med om så mycket på samma gång och är helt uppspelt, men tur att ni inte fick några skador!!

och va irriterande den gubben va! usch, blir riktigt sur på sånna människor! XD
där jag bor så är där också en liten stig på 50 m kanske, där är gräs i mitten och så.. så kom en man ut och sa: ni får inte gå på gräset med hästarna! ..

åh gud.. vem bryr sig xd en stig i skogen, ni tar inte direkt hö där haha.. sen blir grannen irriterad om jag rider på vägen och möter den här grannen då.. för då måste ju hon backa ibland och stanna.. usch jobbigt värre..

tur man kan glädja sig av annat haha :D

Hoppas du får ett superbra sommarlov!
kram feliciaericsson.horseworld.se

2013-06-15 @ 22:34:51
URL: http://feliciaericsson.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback