En gång en skimmel aldrig mer en skimmel..

stämmer inte för mig. 

Jag älskar skimmlar och har nu haft en i två år nu.
Alla tycker skimrar rullar sig EXTRA mycket än vad alla andra hästar gör, dom blir smutsigare än alla andra hästar och så vidare… Men så är det inte.. Alltså hästar har inte så stora hjärnor att dom ska tänka ut att jävlas eller något sånt. Vilken häst vill va elak och förstöra. Hästen gör ju egentligen allt för ryttaren. Men tillbaka till skimrar. 
 Smutsen kanske syns mer men dom rullar sig inte mer än vad te.x en brun häst gör. Grejen är att det syns på en vit häst mendan på en brun syns det inte lika mycket. Det bör dom flesta kunna lista ut själva ;) Själv tycker jag inte det är så himla jobbigt att få bort alla gula fläckar men, det där med vit häst, det är magiskt! att se en vit häst galoppera på en sommaräng eller något liknande det är magiskt! Det är coolt att ha en skimmel för då kan man visa att man rider inte bara man tar hand om sin häst också <3
Dem flesta vita hästarna får ju dock lätt eksem men alla får inte det men dom får lättare det. Men jag känner såhär att jag skulle kunna ha MÅÅÅNGA fler vita hästar efter Laguna! hon är underbar. 
ALLA som har vit häst kanske inte har någon toppen bra ide om hur man ska få bort kissfläckar eller lera.
Jag och min familj brukar göra såhär:
1.först borsta sedvanlig borste och borsta igenom hästen. 
  1. Sedan tar jag ryckt borsten och ryckt skrapan (om man vill ha en mjuk fin päls på hästen använd ALLTD den! mina hästar har världens mjukaste och underbaraste päls. borsta även igenom hästen med den. 
  2. när du gjort det kan du använda ett skimmel spray (finns säkert miljoner olika sorter, ett sånt spray hittar på vilken häst butik som finns. spraya ett antal gånger sedan hämtar du en svamp eller en ganska mjuk men ändå stabil borste och gnugga. gnugga en stund.
  3.  När du gjort allt det kan du ta ryckt borsten och rykt skrapan igen och borsta över det. 
Det är ett riktigt kanon sätt! Alla gånger kanske det inte funkar men i dom flesta fallen får det faktiskt! 
 
det finns ett till sätt då ni kan ta schampo istället för skimmel spray och gnugga in schampo och vatten sedan skölja av det med vatten. knepigare men funkar också väldigt bra! 
 
Dåliga sätt att få bort lera/kissfläckar m.m
använd ALDRIG…
… Bara vatten. Det ser snyggt ut i början när du precis fått på vattnet men när det torkat ser det ännu värre ut. 
… borsta bort det. Det går aldrig bort ;) lovar ;) kanske om du bortar i timmar
… glans spray. Funkar inte. Om ni inte har ett som jag har som tar bort smuts och ger glans fast det inte blir halt. 
Det var några sätt som inte funkar.
 
Men jag ÄLSKAR skimrar och har inget i mot att dom kan se smutsigare ut. Jag vet hur jag ska få bort det men ibland är det jobbit det håller jag med om ;)
 
Jag vill ändra meningen till "EN gång en skimmel, för alltid skimmel ♥
 
 

Kommentarer
Postat av: Siri

Hej Victoria!

Jag tänkte bara säga att jag också har en skimmel ;) Vad är det för skillnad mellan skimlar och andra hästar? Mira, som jag rider, brukar i alla fall inte blå SÅ smutsig och vad spelar det för roll med lite smuts? Alla hästar är hästar, och det måste dom få vara!

Tack för en fin blogg, Davy och Laguna är jättefina. Jag är sett båda irl när jag hjälpte till med Don som stod i samma stall som dom. Davy sträckte alltid ut sitt lilla huvud genom boxdörren när man kom. Såå gullig!

2013-09-29 @ 17:14:55
URL: http://kees.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback