Jag och stretching och massering

 
Att ta hand om sin häst är bland det viktigaste som finns ifall man vill att sin häst ska må bra och hålla lägre om man tävlar jätte stora klasser m.m men det kan även vara bra för att hästen ska hålla i mindre tävlings kondition och bara för att hästen ska må bra. 
 
Min åsikt om att man ska massera och stretcha sin häst är såhär:
När min häst davy var hallt och blev frisk för ca ett halv år sedan, då ändrades en hel del i min tanke ställning till  allt i omvårdnaden efter träningar. 
Förut borstade jag bara av honom och tänkte inte på sånt alls. 
Men efter skadan blev det bara så självklart att göra det. Detta va en åsikt jag odlade fram själv alltså veterinären hade inte sagt något om det eller hon tyckte att jag ska massera hans rygg. 
 
Jag såg tjejerna i stallet att dom stretchade sina hästar efter träningar och då började jag tänka, det där kan ju vara bra för davy. Jag började att stretcha honom varje gång jag ridit dressyr eller hoppat. Jag tycker det känns viktigt att göra det för jag vill absolut inte att han ska bli hallt igen. Jag stretchar Laguna också. Jag går den känslan om att det är bra för dom där känsliga djuren och OJ vad dom tycker det är skönt.
 
Det har nu utveckats ännu mer att jag nu masserar hans ben lite innan jag börjar stretcha honom. Men hur gör jag? 
 
Frambenen: när jag stretchar frambenen masserar jag lite innan jag tar upp benet och när jag masserar ser ni att jag drar mina fingrar på benet. Sedan lyfter jag försiktigt upp hans ben och rätar ut benet så det är rakt. Jag brukar dra lite försiktigt och då brukar davy sträcka ut bent och njuter jätte mycket. Jag hållet upp benet så i ca 10-20 sekunder. Så gör jag på båda frambenen.
 
Bakbenen:
Först masserar jag med mina fingrar på benen som jag gjorde på frambenen sedan lyfter jag upp benet försiktigt och trycker upp benet försiktigt. Jag håller upp benet i samma ställning i ca 10-15 sekunder. Sedan tar jag försiktigt ner benet och gör samma sak på andra bakbenet. 
 
Massering: När jag stretchat klart alla ben brukar jag massera hans rygg och en muskel som sitter vid rumpan/ ryggen. När jag masserar ryggen drar jag handen över hel hans ryggrad några gånger sakta. Sedan tar jag den där muskeln som sitter vid ryggen/rumpan och drar mina fingrar på sidan ner till halva benet ca 5 gånger. Det är svårt att förklara men på filmen är det lättare att förstå :) 
 
Det här tror jag på och jag kommer fortsätta med det! Daavy mår jätte bra och är i sin livs bästa form och den vill jag ta vara på! 
Se gärna filmen för då kommer ni förstå allt mer!

Kommentarer
Postat av: Ponnydressyr - Nathalie

Bra inlägg! :)

2013-06-14 @ 11:39:50
URL: http://ponnydressyr.se
Postat av: Johanna

Är du lika noggrann med att sköta din egen stretching? Det vet jag att jag slarvar med och det är minst lika viktigt! :)

2013-06-15 @ 23:32:06
URL: http://johannashastochfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback